V souvislosti s prodejem práv na hru Battlelore od mých oblíbených Days of Wonder do Fantasy Flight Games, ke kterým došlo na konci loňského roku, je dobré se podívat na to, jak si hra stojí a kam by dál mohla celá série směřovat. A když ož jsme u Battlelore, můžeme se rovnou podívat na dva další "klony" - Memoir 44 z druhé světové a starověký Command and Colous.
Z Battleloru se podařilo vytvořit bezesporu fenomén. Fantasy prostředí, pěkně fungující hra a navíc krásné zpracování, které je DoW vlastní, jsou základními ingrediencemi úspěchu. I proto mnozí odpouštějí sérii to, že něktérá poslední rozšíření už trochu ztrácí šťávu - myslím tím hlavně Epic a Troll and Country, kde za hodně peněz až tak moc muziky nedostanete.
Velmi stručně k hernímu systému - ten je postaven na vykládání karet, které vám umožní manévrovat formacemi a útočit na křídlech či středu, připadně zahrát některou ze speciálních akcí. Střety se vyhodnocují za pomoci hodů kostkami. Hraje se takzvaně na vlajky, jakmile tedy rozprášíte určitý počet soupeřových jednotek, vítězíte. Hra je velmi jednoduchá, i když takticky se vyžít můžete, prvek náhody může být relativně silný, ale já osobně to zkousnu. Stále považuju kostku za nejlepší řešení soubojů, zvláště když k nim dochází tak často, jako v této hře.
Co tedy s touto hrou zamýšlejí FFG? Lze předpokládat, že jí dají ještě větší marketingovou podporu (považuji v tomhle FFG za naprostou špičku) a už nyní se hovoří o prvním rozšíření, které by pod jejich hlavčkou mohlo vyjít - Heroes. To by do hry mělo přinést hrdiny - pořádné bijce, kteří se s ničím nepářou. Sám jsem na to zvědav, temín je zatím stále léto 2009. Další rozšíření lze do budoucna dále očekávat, přece jen asi Fantasy Flighti nekoupili Battlelore jen tak;).
Co se týče dalších her ze série, Command and Colors je hra dosti podobná Battlelore, ale z prostředí starověku - v základní sadě se jedná o Řím vs. Kartágo, v různých rozšířeních se dostanete třeba k Alexandrovi Velikému a Dareiovi.
Osobně mám CaC nejraději, jednak ve mě dříme historik a starověk mám velice rád, dále se mi líbí systémově o něco více - Battlelore jde hrát bez kouzel, ale fantasy tím ztratí trošku glanc a v tom okamžiku mi už přijde lepší CaC, kde se s kouzly nepočítá.
Nejméně ze všeho mám nahráno Memoiru. Přiznám se, že období druhé světové jsou na mě dějiny příliš blízké, navíc nemám moc rád techniku, takže celé zasazení hry je mi nejvzdálenější. Základní mechanismy jsou opět podobné, vzhledem k proměnám vojenství ale například v rozšíření Air pack přicházejí do hry letadla. Také je možno se dostat k armádám jiných států, než jsou Němci a Američané v základu, a to k Sovětům, Japoncům či Britům.
Nejméně ze všeho mám nahráno Memoiru. Přiznám se, že období druhé světové jsou na mě dějiny příliš blízké, navíc nemám moc rád techniku, takže celé zasazení hry je mi nejvzdálenější. Základní mechanismy jsou opět podobné, vzhledem k proměnám vojenství ale například v rozšíření Air pack přicházejí do hry letadla. Také je možno se dostat k armádám jiných států, než jsou Němci a Američané v základu, a to k Sovětům, Japoncům či Britům.
Memoir má jako jediná z her celé řady přímou konkurenci, a to sice od hry Tide of Iron. Ta je sice o něco složitější a k jejímu zahrání je třeba více času, na druhou stranu je určitě hlubší a milovníci druhé světové by měli sáhnout raději po ní.
Celkově jasnou výhodou všech her série je rychlost, se kterou lze hru odehrát a stále ještě nenáročnost pravidel. Většinou se délka hry pohybuje okolo hodinky, ale během ní si užijete pěkný válečnický zážitek;) Na druhou stranu je nutno počítat s tím, že pokud se do hry zamilujete, což se většině lidí stane;), skončíte u nakupování rozšíření a vaše investice tak může být větší, než jste na začátku očekávali...
Žádné komentáře:
Okomentovat